Hirtelen cukormegvonás tünetei. Cukormegvonás: miért érdemes elhagyni az „édes mérget”?

Furcsa tüneteket okozhat a cukormegvonás

Az édes ételek, a sütemények és a legkülönfélébb pékáruk fogyasztása olyannyira része életünknek, hogy a megszokás vagy akár a gyerek- és fiatalkori szocializáció miatt sokan nem is gondolnák, mekkora problémát jelent állandó fogyasztásuk.

hirtelen cukormegvonás tünetei

Nem véletlenül nevezik ugyanis a bennük nagymértékben megtalálható a cukrot édes méregnek, amellett ugyanis, hogy mértéktelen fogyasztása elhízást okozhat, fokozza a szívbetegség, a cukorbetegség és a daganatok kialakulásának kockázatát, gyomorfekélyhez és gyomorsavtúltengéshez vezethet, hozzájárul a gyulladások kialakulásához, hirtelen cukormegvonás tünetei utolsósorban pedig függőséget is kialakíthat. Miért okoz függőséget a cukor?

Vannak, akik érzékenyebbek rá, és esetükben erőteljesebb függőség alakulhat ki, míg mások könnyebben kontrollálják cukorfogyasztásukat, tény azonban, hogy utóbbi képes az agyat és a szervezetet is oly mértékben összezavarni, hogy bevitelének csökkentése esetén akár elvonási tünetek is kialakulhatnak.

Furcsa tüneteket okozhat a cukormegvonás

A cukorfüggőség létezése egyáltalán nem városi legenda, hanem tudományos tény, ami annak köszönhető, hogy a cukor nemcsak a közbeszéd népszerű szállóigéje szerint jelent egyet a boldogsághormonokkal, de fogyasztása valóban képes javítani a kedélyállapotot. Ha ugyanis a cukor a véráramba kerül, stimulálja az agyban a boldogság- és elégedettségérzetért felelős dopamin hormon kiválasztását.

Ebből a szempontból tehát hasonlóan működik, mint a szerelem vagy épp bizonyos kábítószerek.

Furcsa tüneteket okozhat a cukormegvonás Life. Ennek pedig oka van. Egy amerikai végzős egyetemista kíváncsi volt arra, hogy mi történik akkor, ha felhagy a cukorfogyasztással. Andrew-ról tudni érdemes, hogy kifejezetten édesszájú, vagyis előszeretettel fogyaszt bármit, amiben van cukor.

Hatása azonban igencsak rövid távú, így, ha valaki nem fogyaszt a továbbiakban is édességet, és már bizonyos mértékben cukorfüggőnek számít, a dopaminszint visszaesése akár megvonási tüneteket is képes okozni. Emellett ugyanúgy, mint az alkohol vagy a kábítószerek esetében, a bevitt cukor mennyiségét a szervezet egyre jobban tolerálja, így a hasonló hatás elérése érdekében jellemzően egyre nagyobb mennyiségre lesz szükség.

hirtelen cukormegvonás tünetei

Persze a hatás nem ugyanolyan, mint a jóval károsabb alkohol és drog esetében, csupán hasonló a mechanizmus. Honnan tudod, hogy cukorfüggő vagy?

hirtelen cukormegvonás tünetei

A megvonási tünetek is komoly jelzést jelentenek, ilyen, ha cukorfogyasztás nélkül úgy érzed, nem tudsz koncentrálni, álmos vagy, és fáj a fejed, folyamatosan vágyódsz az édességek után, rosszabb esetben pedig akár remegés, szédülés is jelentkezhet, ami persze az alacsony vércukorszint tünete is lehet.

Kíváncsi arra, hogy mekkora a széndioxid-kibocsátása? A füstmentes kalkulátorunk segítségével egyszerűen kiszámíthatja személyes szén-dioxid-kibocsátását, vagyis azt a CO2-mennyiséget, amelyet a különféle tevékenységeivel és fogyasztásaival egy év alatt a környezetbe bocsát.

Ezért nem fogsz tudni autót venni. Meg mást sem…

A kalkulátor azt is megmutatja, hogy személyes károsanyag-kibocsátásával mennyivel járul hozzá egy év alatt a földi légkörben lévő üvegházhatású gázok mennyiségének növekedéséhez, illetve mekkora kibocsátáscsökkenést tud elérni a szokásainak megváltoztatásával. Töltse ki tesztünket, és tudjon hirtelen cukormegvonás tünetei többet!

Az igazság a cukorfüggőségről

Fennáll a függőség lehetősége, ha nem elégít ki, ha csak egy keveset nassolsz, mértéktelen kezdesz lenni, és nem is tudsz leállni, amíg van a kezed ügyében édesség. Gyanús lehet, ha az édes íz iránti sóvárgás felülírja, hogy éhes vagy-e, vagy sem, és jellemzően erőteljesebb, ha szorongsz, ideges vagy, vagy épp rossz napod volt.

Óvatosan a cukorral! Advent idején mindenki hajlamos a szokásosnál több cukrot fogyasztani. Már csábítóan illatoznak sütemények, a Mikulás is édességet hozott, és amúgy is nagyon jólesik egy-egy falat a stresszes, szürke napokon. Ismered azt az érzést, amikor azt mondod magadnak: ezt már csak akkor bírom, ha ehetek egy kis édességet?

Még rosszabb, ha szégyelled mindezt, elrejted az üres csomagolásokat, és már a mindennapi életedet és társas kapcsolataidra is kihat a probléma, például veszekszel az édességen, vagy - bármilyen bagatell módon hangzik is - nem szívesen osztod meg mással.

Persze ha a fentiekből igaz rád, hogy kívánod néha az édeset, még nem biztos, hogy ez függőség, hiszen mindenki szereti a csokit és a süteményt, minél több jel tűnik fel azonban, annál valószínűbb a baj. Borzasztóan nézett ki, de pár hónap alatt gyönyörű nő lett: egyetlen dolgot változtatott meg Hogyan küzdd le a függőséget?

hirtelen cukormegvonás tünetei

Fontos, hogy semmiképp se egyik napról a másikra vond meg teljesen a cukoradagot - kivéve, ha nálad kifejezetten a mindent vagy semmit módszer működik - a fokozatosság sokszor célravezetőbb lehet. Igyekezz kiüríteni a lakást, és eltávolítani mindent, ami édesség, ha viszont a nassolásról nem szívesen mondanál le, szerezz be egészséges verziókat, például sok gyümölcsöt vagy éppen almaszirmot.

Cukor helyett ízesítésre használj például fahéjat, előbbi mennyiségét pedig próbáld fokozatosan csökkenteni, idd kevesebb cukorral a kávét, teát, majd pedig, ha lehet, iktasd is ki.

Elég rosszul hangzik, hogy ilyen sok elvonási tünettel kell megbirkózni, de megéri még így is leszokni a cukorról. És a Cleveland Clinic szerint csupán 10 napig tart, azt meg féllábon, guggolva is kibírjuk legalábbis ezzel biztatjuk magunkat. Ne csak csökkentsd a cukor mennyiségét! Úgy tűnhet, hogy könnyebb, ha csak fokozatosan jössz le a cukorról, de a szakértők szerint az a hatásosabb, ha egyik napról a másikra egyszerűen nem eszel semmit, amiben fehér cukor van.

Amellett, hogy konkrét cukrot és édességeket, édes pékárukat nem fogyasztasz, próbálj minél egészségesebb és teljesebb értékű élelmiszereket magadhoz venni, minimalizáld azoknak a számát, melyek hozzáadott cukrot tartalmaznak. Ha lehet, ne helyettesítsd mesterséges édesítőkkel a cukrot, az ízről ugyanis így nem tudsz majd leszokni. Sokan javasolják a leszokáshoz a rágózást, emellett nagyon fontos, hogy eleget aludj, így ugyanis kiegyensúlyozottabb leszel, és nem cukorbevitellel kívánod majd azt elérni.

A kezdeti időszakban tapasztalhatod az elvonás kellemetlen tüneteit, ezek azonban néhány nap múlva szűnni kezdenek, és nem rosszabbul, hanem épphogy jobban érzed majd magad: frissebb és energikusabb leszel, az emésztésed is javul, csökken az állandó éhségérzet, emellett hangulatod is hirtelen cukormegvonás tünetei, bőröd pedig sokkal szebb lesz.

hirtelen cukormegvonás tünetei

Lásd még