Diabetes gyakorlatok kezelése

Mozgásprogram cukorbetegeknek - HáziPatika

Account Options

Szerző: LifeLike Sze 11, egészség Nincsenek hozzászólások Mit és hogyan sportolj, ha cukorbeteg vagy? A cukorbetegség kezelésének két fontos alappillére a diéta és a mozgás. Sajnos a már kialakult cukorbetegség nem gyógyítható sportolással, ám a rendszeres mozgás segít a megelőzésében, betegség esetén pedig a szervezet általános állapotának javításában, az egyensúlyi állapot fenntartásában, a normál testsúly megtartásában és a szövődmények elkerülésében.

Ha cukorbeteg vagy, és szeretnél életmódot váltani, nem mindegy, hogy 1-es típusú cukorbetegséged van — amely inzulinpótlást tesz szükségessé — vagy 2-es típusú — amely az esetek nagy részében a felborult anyagcsere és elhízás következménye.

diabetes gyakorlatok kezelése

Tudnod kell, hogy a rendszeres mozgás mindkét típus esetében jótékony hatással van az általános állapotodra, ám ha 1-es típusú vagy, az jóval nagyobb elővigyázatosságot és kontrollt igényel. Mivel a testmozgás jelentősen befolyásolja a vércukorszintet, az edzések gyakoriságát, időpontját, időtartamát, intenzitását, a választott mozgásforma jellegét nagyon pontosan meg kell határozni, és az étkezések és az inzulinkezelés függvényében kell megtervezni.

Miért kell nagyon óvatosnak lenned, ha 1-es típusú cukorbetegséged van?

diabetes gyakorlatok kezelése

Azért, mert az 1-es típusú cukorbetegségben szenvedők hajlamosak a hipoglikémiára, amelynek veszélyét a túlságosan megerőltető edzések, a rosszul megtervezett edzésprogram nagymértékben növeli. Ennek ellenére, a legjobb dolog, amit tehetsz a testeddel, ha rendszeresen sportolsz. Csupán annyit kell tenned, hogy mielőtt bármibe is kezdenél, szakember segítségét kéred.

diabetes gyakorlatok kezelése

Mit várhatsz a rendszeres sporttól? Egyrészt csinosabb, izmosabb leszel, nő tested izomaránya — és csökken a zsír mennyisége - ennek köszönhetően pedig több kalóriát fogsz tudni elégetni — mivel az izmok több energiát használnak fel.

diabetes gyakorlatok kezelése

Jobban fogod magad érezni a bőrödben, energikusabb és jó klinikák a cukorbetegség kezelésében leszel és általános egészségi állapotod is sokkal jobb lesz.

A rendszeres edzésekkel pedig a vércukor-szinted is csökkenteni tudod.

Mennyit érdemes mozogni egy héten? Hetente legalább ötször fél órát vagy háromszor egy órát mozgással kell tölteni ahhoz, hogy kifejthesse áldásos hatását. Akinek nagy túlsúlya van, esetleg mozgásszervi problémák nehezítik a mozgását, kezdetben a mindennapos séta javasolt, amelynek időtartamát fokról fokra lehet növelni. Szabó Judit, belgyógyász-diabetológus orvos.

diabetes gyakorlatok kezelése

Milyen mozgásformát válassz, ha cukorbeteg vagy? Minden mozgásforma jó, amely örömöt okoz, amit élvezettel csinálsz. Ne ess abba a hiába, hogy túl diabetes gyakorlatok kezelése edzés típust választasz, mert akkor pár alkalom után lehet, hogy elveszted a lelkesedésed.

A mozgásprogram felépítése

Az alábbiakat érdemes mindenképpen megszívlelned, mielőtt belekezdesz a mozgás programodba: 1, A mozgás programod mindig tartalmazzon kardio elemet! Ez lehet biciklizés, evezés, elliptikus tréneren, futó- vagy taposógépen edzés. Ez annyit jelent, hogy az edzést érdemes kardióval indítani bicikli, elliptikus tréner, taposógép, futógépmajd súlyzós gyakorlatokkal folytatni és kardióval befejezni.

diabetes gyakorlatok kezelése

Így kerülheted el azt, hogy lesérülj vagy túlterheld magad és emiatt végleg elveszítsd a motivációd. Edzés előtt mindig mérj vércukor-szintet, majd 30 perc elteltével ezt ismételd meg.

Anyagcsere betegségek Obesitas elhízás : Egészséges állapot és működés: Lényege az energia egyensúly, amit az energia bevitel és felhasználás kiegyenlítettségét jelenti. Az alapanyagcseréhez szükséges energia mértékét befolyásoló tényezők: a kor, a testhőmérséklet, a hormonális hatások, a pszichés hatások, a bioritmus és az alkalmazott élvezeti cikkek. A testösszetétel meghatározására több kategorizálási mód is létezik testzsír-százalék, derék-csípő arány, percentilis táblázatmelyek közül a Body Mass Index BMI a nemzetközileg elfogadott 2.

Sportolás közben nagyon fontos, hogy pótold az elvesztett energiát gyorsam felszívódó és egy kicsi lassan felszívódó szénhidráttal. Ezért is nagyon fontos a folyamatos kontroll.

Cukorebetegség típusai: 1-es típusú diabétesz: Ennek hátterében legtöbbször az áll, hogy a szervezet védekező immunrendszere idegenként ismeri fel a saját sejtek egy részét. Autoimmun gyulladás következtében elpusztulnak a hasnyálmirigy inzulint termelő béta-sejtjei. Ez a diabétesz bármely életkorban előfordulhat, de leggyakrabban gyermek és fiatal felnőttkorban jelentkezik. A betegek általában soványak, gyakori a jelentős fogyás a betegség megállapítása előtt. A tünetek itt gyorsan alakulnak ki és a betegek kezeléséhez inzulin szükséges.

Legyen nálad diabetes gyakorlatok kezelése, izotóniás itallal teli kulacs — semmiképpen sem cukros üdítő vagy energiaital- amiből folyamatosan kortyolgatsz! Szabó Juditot, aki készséggel válaszol minden kérdésedre!

Lásd még